M/S Isosaari on ensimmäinen Suomessa sisävesikäyttöön rakennettu pelastusalus. Kuru-laivan uppoamisen 1929 jälkeen kaupungilla syntyi ajatus siitä, että Näsijärvelle tarvitaan oma meripelastusalus. Ensivaiheessa, vuonna 1930 kalustettiin alus meripelastuskäyttöön. Nimellä Siilinkari I tunnettu alus toimi käytössä noin 20 vuotta. Kun todettiin, että laiva ei kaikilta osin enää vastaa tarkoitustaan, päätettiin hankkia uusi.
Tampereelle tilattiin Turun Veneveistämöltä varta vasten meripelastuskäyttöön veistetty alus vuonna 1951. Alus laskettiin vesille vuonna 1952. Laiva edusti aikansa huipputekniikkaa ja oli varsin merikelpoinen huonoissa olosuhteissa. Laiva kantoi meripelastuskäytössä nimeä Siilinkari II (nyk. M/S Isosaari).
Tampereen seurakuntien yhteinen nuorisotyö osti aluksen vuonna 1985 Tampereen kaupungilta. Näsijärvelle meripelastuskäyttöön tuli tuolloin uusi laiva, Siilinkari III. Nykyisin Näsijärvellä toimii jo neljäs pelastusalus (Meripelastusseuran PV Repa).
M/S Isosaari toimi pitkään osana seurakuntien lapsi- ja nuorisotyötä, näkyvimmin osana partiolaisten toimintaa. Laiva toimi tuolloinkin pääosin vapaaehtoisvoimin.
Isosaari-nimen laiva sai vuonna 1985, jolloin se otettiin seurakuntayhtymän käyttöön.
Nykytoiminta käsittää talvikaudella pidettävän kipparikurssin, joka tähtää vuokraveneenkuljettajatutkintoon. Kesällä koulutuksissa harjoitellaan käytännönveneilyä aluksella. Isosaari ajaa tilausajoja, mm. Tampereen päivänä, tuhkansirotteluita Näsijärvellä ja on tilattavissa partiolaisten sekä ulkopuolisten tilausajoja varten. Kevät- ja syyskaudella puualus huolletaan perusteellisesti. Toisinaan M/S Isosaari osallistuu myös meripelastusharjoituksiin, vaikka onkin jo eläkkeellä tästä palveluksesta.
Keväällä 2025 toiminta siirtyi Seurakuntayhtymän alta Tampereen pelastusrengas ry:lle.